Zo verbind je e-mailmarketing met social media marketing

Romy Hoebers

Romy Hoebers

Content marketeer

Het verband tussen e-mailmarketing en social media marketing

Als ondernemer ben je er waarschijnlijk van op de hoogte: het is aan te raden om gebruik te maken van verschillende marketingkanalen om jouw doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken. E-mailmarketing en social media marketing zijn twee populaire manieren om in contact te blijven met jouw doelgroep. Maar wist je dat je deze twee kanalen ook kunt combineren om nog betere resultaten te behalen?

In deze blog kom je alles te weten over hoe je e-mailmarketing kunt verbinden met social media marketing.

"E-mailmarketing en social media marketing zijn twee populaire manieren om in contact te blijven met jouw doelgroep."

1. Begin met het verzamelen van e-mailadressen

Om te beginnen met e-mailmarketing is het van belang om e-mailadressen van jouw doelgroep te verzamelen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door middel van een contactformulier op jouw website, een pop-up op de homepage, of advertentie op social media.

Zorg ervoor dat je duidelijk aangeeft waarom het voor de klant interessant is om zich aan te melden voor jouw e-maillijst. Bijvoorbeeld door een gratis sample of kortingscode aan te bieden.

Daarnaast is het toevoegen van inschrijfknoppen aan je social media-accounts een goede manier om je e-maillijst te vergroten. Hierdoor kun je meer mensen informeren over je producten en diensten en ze eventueel omzetten naar contacten. Zorg er wel voor dat je de juiste doelgroep aanspreekt, anders kan het zijn dat mensen zich weer uitschrijven voor je nieuwsbrief.

Bears Factory - Social media

Personalisatie:

2. Personaliseer je e-mails en social media posts

Als je eenmaal een lijst hebt opgebouwd met e-mailadressen is het belangrijk om deze te segmenteren. Dit betekent dat je jouw doelgroep opdeelt in verschillende categorieën, bijvoorbeeld op basis van interesses, locatie of koopgedrag. Deze segmenten kun je weer vasthangen aan tags. Hierdoor kun je e-mails blijven personaliseren. Kies bij het versturen van een e-mail een segment of tag zodat je altijd de juiste mensen bereikt en aanspreekt. Dit vergroot weer de kans op het geïnteresseerd blijven in jouw producten of diensten en het inschrijven voor je nieuwsbrief.

Een andere vorm van personalisatie is de voornaam van de ontvanger benoemen in de aanhef van je mail. Ook kun je specifieke aanbiedingen toevoegen op basis van hun aankoopgeschiedenis of interessegebied. Op social media kun je bijvoorbeeld posts plaatsen met persoonlijke verhalen of ervaringen van contacten. Op deze manier kunnen je contacten zich identificeren wat zorgt voor een sterkere binding.

3. Deel e-mails op social media

Nadat je een e-mail hebt verstuurd, kun je deze ook promoten via social media. Deel bijvoorbeeld een teaser van je e-mail op Facebook, Instagram of LinkedIn en verwijs naar de volledige inhoud in de e-mail. Ook kun je op Instagram Story’s een sneak peek geven van de inhoud van de e-mail en mensen doorverwijzen met een link om zich in te schrijven voor de contactenlijst.

4. Personaliseer jouw e-mails met informatie uit social media

Door informatie uit social media te gebruiken in jouw e-mails, kun je deze nog persoonlijker maken. Zo kun je bijvoorbeeld de naam van de ontvanger gebruiken in de aanhef en een product aanbevelen op basis van hun interesses. Maar je kunt ook foto’s delen van jouw bedrijf die je hebt gedeeld op social media. Op deze manier creëer je meer betrokkenheid en verhoog je de kans dat de ontvanger de e-mail opent en de inhoud ervan leest.

5. Gebruik social media om feedback te verzamelen

Social media is ook een handig middel om feedback te verzamelen van jouw doelgroep. Je kunt onder andere een poll op Instagram plaatsen om te achterhalen wat jouw volgers van jouw product of dienst vinden. Daarnaast kun je een e-mail met een enquête versturen waarin je vraagt om feedback op jouw dienstverlening. Op deze manier kun je jouw producten en diensten blijven verbeteren en beter aansluiten op de wensen en behoeften van jouw doelgroep.

6. Maak gebruik van user-generated content

User-generated content (UGC) is content die is gemaakt door gebruikers van jouw producten en diensten. Het delen van deze content op social media kan een krachtig middel zijn om je merk te promoten. UGC wordt gezien als betrouwbaar en geloofwaardig, omdat het komt van echte gebruikers en niet van jouw eigen marketingteam.

Maak gebruik van social media om jouw doelgroep te blijven betrekken

Aan het type - Bears Factory

Als laatste is het belangrijk om social media te gebruiken om jouw doelgroep te blijven betrekken. Deel interessante artikelen, foto’s of video’s op sociale media die aansluiten bij jouw merk en doelgroep. Hierdoor blijf je top-of-mind bij jouw doelgroep en vergroot je de kans dat zij in de toekomst opnieuw klant worden.

Met deze tips kun je e-mailmarketing en sociale media marketing op een effectieve manier combineren. Door beide kanalen op de juiste manier in te zetten, vergroot je de kans op succesvolle marketingcampagnes en uiteindelijk meer omzet of contacten.

Hulp nodig met e-mailmarketing? Wil je starten met social media posts? Wij helpen je graag met opstarten. Neem contact met ons op.

Hulp nodig met e-mailmarketing?

Interessant?
Check meer blogs

5 essentiële tips voor webshop optimalisatie en conversie

webshop

10 essentiële webdevelopment trends die je niet mag missen in 2024

Linkbuilding strategie

Van beginner tot expert: Alles wat je moet weten over linkbuilding

voorbeeld laptop het belang van SEO

De voordelen van SEO led-content

voorbeeld het belang van seo in webdesign

Het belang van SEO in webdesign

Meta descripties, wat en waarom?

02

Design & Development