Social media trends 2024
Social media is geen dag hetzelfde. Het is continu in beweging waardoor trend naar trend zich opvolgen. Eerlijk, hou jij het nog allemaal bij? Waar kunnen we ons als content creators allemaal op voorbereiden en wat kunnen we opnemen in onze communicatie. We zetten een aantal interessante trends voor je onder elkaar.
Focus op de kracht van AI
Wie heeft er in 2023 niet gehoord van AI, oftewel Artificial Intelligence? Je hebt vast wel een keer gehoord van ChatGPT. Vooral studenten, maar ook bedrijven, maken hier al gretig gebruik van om een project op te starten, inspiratie en inzicht op te halen of simpelweg sneller te werken. Maar AI gaat verder dan alleen teksten schrijven met ChatGPT.
Zo focust het zich steeds meer, en zal het zich steeds gaan focussen, op het complete design. Denk hierbij aan captions, hele content kalenders en inspiratie voor de vormgeving van visuals. Alles zodat je op maat gemaakte content kunt leveren die perfect aansluit bij de behoeften van de klant. Is dit stiekem een opening naar meer tijd waardoor we meer content kunnen leveren?
Slimme content
Hoewel content een aantal jaar geleden vooral gebaseerd was op het ‘zo veel mogelijk zenden’, zien we duidelijk een toename in gepersonaliseerde content. Ook content van creators uit je doelgroep speelt een steeds belangrijkere rol. Het is zelfs sneller gegaan dan verwacht. Check je eigen Instagram pagina en tel het aantal bedrijven dat je volgt versus het aantal content creators. Wedden dat je meer creators volgt. Voor de goede orde, met content creators bedoelen we niet influencer marketing. De focus ligt hier op de inzet van content door ‘fans’ van je merk of bedrijf, op de owned social mediakanalen.
Voordelen van content creators
- Creëren een community die ook fan worden van jouw merk
- Groei van je merk. Content creators helpen je merk te vergroten en verspreiden door middel van bijvoorbeeld posts, stories, reels of blogs.
- Aanwakkeren van conversies. Door de boeiende content die ze posten voor jouw bedrijf, zet dit potentiële klanten aan tot actie.
Kort, korter, kortst
In een tijdperk waarin we steeds sneller, makkelijker maar ook gebruiksvriendelijkere content willen, zijn short form video’s leidend. Het is eigenlijk gewoon een fancy term voor superkorte video’s.
Door onze steeds kortere aandachtsspanne blijft het een uitdaging om je doelgroep voor te winnen. We zijn niet meer op zoek naar ellendig lange tutorials van 10 minuten. We zijn op zoek naar korte videocontent die ons in rap tempo vertellen wat we willen weten.
Het is dan niet gek dat short form video’s zoals YouTube shorts, Instagram Reels en natuurlijk TikTok ook dit jaar weer ver bovenaan staan. Je kunt ze herkennen doordat ze verticaal zijn gefilmd, vaak een trending audio bevatten en over het algemeen onder de 60 seconden duren. Daarnaast hebben ze de potentie om viral te gaan wat snel bekendheid van je merk of bedrijf kan geven. Als het aan ons ligt is dit de meest flexibele manier om je content een flinke boost te geven.
Social media X SEO
Vraag je je ook wel eens af waarom sommige bedrijven zonder moeite groot succes lijken te behalen op social media? Dat komt doordat ze slim gebruik maken van social media optimalisatie, oftewel SEO.
Mocht je de term herkennen vanuit het stukje vindbaarheid op Google, dan geven we je ook daarin gelijk. Je bent vast wel eens een Tiktok- of Instagram video tegengekomen toen je iets hebt opgezocht via een zoekmachine.
Toch hebben ook social media kanalen een zoekfunctie. Het draait tegenwoordig niet allemaal meer om het delen van content met je volgers, maar ook om op het opdoen van inspiratie. Denk hierbij aan toffe merken, hippe cafeetjes of adembenemende vakantiebestemmingen.
Of je nu actief bent op Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn of YouTube, er zijn een aantal tips die je kunnen helpen om je zichtbaarheid te vergroten.
- Gebruik zoekwoorden en hashtags. In programma’s zoals Semrush, Ubersuggest of Ahrefs kun je aan de slag met het ontdekken van relevante zoekwoorden voor jouw content. Voeg deze zoekwoorden vervolgens toe aan je caption of hashtags en je zult meer bereikt genereren.
- Optimaliseer je profiel. Voeg zoekwoorden toe aan je profielnaam, biografie en eventueel locatie om beter gevonden te worden door je doelgroep.
- Lokale SEO. Vooral voor restaurants, cafés, hotels of evenementen is het van toegevoegde waarde om een locatie toe te voegen aan berichten. Net als op Google Maps heeft Instagram een update doorgevoerd waarmee gebruikers gemakkelijk kunnen zoeken naar locaties op de kaart.
Online shoppen.
Of het nu op je beeldscherm komt in de vorm van een advertentie, een carrousel van marketplace of via een gedeeld bericht, shoppen via social media blijft een populaire trend. Dat komt doordat social media kanalen een toegankelijke poort zijn naar je doelgroep. Snel, gemakkelijk en gebruiksvriendelijk.
Instagram, Pinterest, TikTok en Facebook, allemaal maken ze het kijk, klik en koop proces mogelijk. Zonder enige drempels stapt je doelgroep zo in het proces van aankoop.