Pin & Win: Succesvol adverteren op Pinterest doe je zo!

Robert Peeters

Robert Peeters

Digital strateeg

Adverteren op Pinterest

Pinterest ken je waarschijnlijk als platform waar je inspiratie kunt opdoen voor diverse topics. Van outfits tot design ontwerpen en de lekkere gerechten. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een afbeelding of video te vinden.

Maar wist je dat je via Pinterest ook gemakkelijk je bedrijf kunt promoten? Dit gebeurt door middel van betaalde advertenties. En met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, kun je de plank bijna niet misslaan. 

''Geadverteerde pins mengen zich op een natuurlijke manier met reguliere pins.''

De route naar succesvolle advertenties

Wanneer je aan de slag gaat met adverteren op Pinterest werk je via zogenaamde ‘promoted pins’. Dit zijn pins waarmee je, naast je reguliere pins, nog meer opvalt tussen het groter geheel. 

Het fijne aan advertenties op Pinterest is dat deze zich op een natuurlijk manier mengen met andere pins. Het doel hiervan is vaak meer verkeer naar je website en uiteindelijk een aankoop of afname van een dienst. 

Wil je starten met adverteren op Pinterest, dan zijn een aantal dingen goed om te weten. Ten eerste heb je in plaats van een persoonlijk account een zakelijk account nodig. Met dit account heb je, net als bij Facebook en Instagram, toegang tot de Ads Manager.

In je advertentieprofiel beschrijf je je bedrijf en de doelen die je met je advertentie wil bereiken. Vul de verdere gegevens in en kies je campagnedoel. Je kunt onder andere kiezen uit:

 

o   Merkbekendheid

o   Videoweergave

o   Overweging

o   Conversies

o   Catalogusverkopen 

Na het bepalen van je doel stel je eventueel al het advertentiebudget in. Als volgende maak je campagnegroepen aan en geef je die een voor jouw herkenbare naam.

De volgende stap is het vormen en targeten van je doelgroep. Deze stel je in zodat je met je advertentie de juiste weet te bereiken. Voor je doelgroep stel je een budget in, waar we later nog op terugkomen. 

Wanneer alles naar wens is ingevuld klik je op ‘starten’ en is het tijd om je advertentie live te zetten. 

Waarom adverteren op Pinterest waardevol is

Voordat een gebruiker zich aanmeldt op Pinterest wordt hen gevraagd naar de interessegebieden. Dit gebeurt aan het begin van iemands customer journey. Wanneer je als bedrijf deze customers hebt gevonden, kun je hen in een vroeg stadium al prikkelen voor een aankoop of klik op jouw geadverteerde pin. 

Waarom is dat dus interessant voor jou als bedrijf? Pinterest wordt door de customer gebruikt als visuele zoekmachine. Ze komen naar het platform om ideeën op te doen en hebben een sterke koopintentie.

Waarschijnlijk willen ze iets kopen, maar weten ze nog niet precies wat en van welk merk. Om die reden heb je als bedrijf genoeg kansen om op te vallen en de customer over te halen iets bij jou te kopen. 

Beste collega's van Bear's

Hoeveel kost het mij om te adverteren op Pinterest?

Bij Pinterest Advertising bepaal je zelf het budget van je campagne. Er zit dus geen standaard bedrag vast aan jouw advertentie(s). De kosten hangen af van je budget en het bod. 

Bij het instellen van het budget zijn er twee opties waar je tussen kunt kiezen.

  •   Daily budget. Dit is het dagelijkse budget dat jouw advertentie maximaal mag uitgeven. Dit is ideaal voor wanneer je per dag wil bekijken hoeveel je uitgeeft.

 

  •   Lifetime budget. dit is het totale bedrag dat je van begin tot eind mag uitgeven aan de campagne. Dit is ideaal voor wanneer je het totale bedrijf gelijkmatig wil verdelen over een bepaalde looptijd. 

Naast het budget hangen je kosten af van het maximaal bod. Dit bod is het grootste bedrag dat je wil uitgeven aan een bepaalde actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een klik naar je website. Ook in het bod kun je kiezen uit twee opties.

  •   Aangepaste biedingen. Bij aangepaste biedingen bepaal je zelf hoe hoog je biedingen zijn. Dit kun je op ieder moment aanpassen. Het wordt ook wel CPC (cost per click) genoemd waarmee je dus zelf bepaald hoeveel geld je maximaal per klik wil uitgeven. 

 

  •   Automatische biedingen. Van automatische biedingen kun je alleen gebruikmaken als het doel van je campagne ‘overweging, conversie of catalogus verkoop’ is. Deze biedingen stel je één keer in en worden door Pinterest beheerd. 

Conclusie

Pinterest is niet alleen een inspiratieplatform, maar biedt ook slimme advertentiemogelijkheden. Met promoted pins kun je jouw merk op een natuurlijke manier onder de aandacht brengen bij meer dan 400 miljoen gebruikers. Via een zakelijk account en de Ads Manager stel je eenvoudig je doelen, doelgroep en budget in. De visuele aard van Pinterest en de vroege plek in de customer journey maken het platform ideaal om koopgerichte gebruikers te bereiken. Bovendien bepaal je zelf hoeveel je uitgeeft. Kortom: adverteren op Pinterest is een slimme en visueel sterke manier om je bedrijf te laten groeien.

Jouw bedrijf op de kaart zetten via Pinterest?

Interessant?
Check meer blogs

UGC & EGC: Krachtige content door gebruikers en medewerkers

Maximaliseer conversies met personalisatie in e-mailmarketing

Verhoog verkoop

Verhoog je verkoop met product-aanbevelingssystemen

Slim webdesign: Verbeter UX en verhoog conversies

De ultieme gids voor social media beheer

5 essentiële tips voor webshop optimalisatie en conversie

02

Design & Development