Met deze stappen ontwikkel je een effectieve social mediastrategie

Romy Hoebers

Romy Hoebers

Content marketeer

Leer hoe je tot een effectieve social mediastrategie komt.

Succesvol communiceren met je doelgroep is een belangrijk onderdeel van je strategie en social media is een goed instrument om de strategie effectief in te kunnen zetten. Door middel van een social mediastrategie kun je als bedrijf bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten, meer interactie met je doelgroep ontwikkelen en uiteindelijk overstappen naar meer conversies. In deze blog vertellen we je stapsgewijs hoe je een effectieve social mediastrategie ontwikkelt voor je bedrijf.

"Houd in het achterhoofd dat je doelstelling(en) aan een aantal richtlijnen voldoen."

Bepaal je doelstelling(en)

Wanneer je als bedrijf begint met het opzetten van verschillende social mediakanalen, is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wat je met ieder kanaal wil bereiken. Wil je je naamsbekendheid vergroten, meer interactie met de doelgroep aanwakkeren of meer bezoekers op je website?

Richtlijnen voor doelstellingen

Door deze doelstelling(en) concreet voor jezelf te formuleren, kun je gerichter aan de slag gaan. Houd in het achterhoofd dat je doelstelling(en) aan een aantal richtlijnen voldoen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Met deze richtlijnen kun je meteen en duidelijk meten of je doelen zijn bereikt.

Ken je doelgroep

Voor het behouden en ontwikkelen van een effectieve social mediastrategie is het belangrijk om je doelgroep goed te leren kennen. Wat zijn hun interesses, waar zijn ze online te vinden en waar zijn ze naar op zoek. Door deze vragen voor jezelf te beantwoorden, kun je gerichter content maken die aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep. Dit zal uiteindelijk resulteren in meer succes op jouw social mediakanalen.

Maak gebruik van beschikbare data uit tools als Google Analytics of de statistieken van je social mediakanalen. Je kunt hierop bijvoorbeeld zien binnen welke leeftijdsgroepen je doelgroep zich bevind, op welke pagina’s ze het meest actief zijn en waar ze zich bevinden. Op deze manier weet je nauwkeuriger bij welke content ze het meest betrokken zijn.

Daarnaast kun je online enquêtes of polls houden om meer inzicht te krijgen in de voorkeuren en interesses van je doelgroep. Op deze manier creëer je direct contact met je doelgroep en kun je de juiste kanalen inzetten om je boodschap over te brengen.

Social media

3: Kies de juiste social mediakanalen

Nadat je je doelstelling(en) en doelgroep hebt vastgesteld, is het tijd om aan de slag te gaan met het kiezen van de kanalen. Bij het selecteren van deze kanalen is het belangrijk om goed te begrijpen welke kanalen het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf of organisatie.

Waar is jouw doelgroep actief?

Een aantal kanalen die je kunt overwegen zijn: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter of YouTube. Concentreer je voor de start van jouw social mediastrategie op de kanalen waarop je jezelf echt goed kunt representeren. Bekijk ook de kanalen waarop je doelgroep actief is en die passen bij je doelstelling(en). Op deze manier kun je gerichter content maken die past bij je identiteit en aansluit op hetgeen wat je wil bereiken.

4: Ontwikkel een contentkalender

Een effectieve social mediastrategie is gebaseerd op sterke, relevante en boeiende content die je doelgroep aanspreekt en aanzet tot actie. Daarom is het belangrijk om voor jezelf een contentkalender te ontwikkelen die aansluit bij je doelstelling(en) en doelgroep. Dit is een overzichtelijke planning van je content voor de komende weken of maanden, waarin je aangeeft welke content je wanneer en op welk kanaal je gaat posten.

Onderdelen voor een goede contentkalender

  • Topics/ onderwerpen waarmee je bepaalt welk type content je gaat posten
  • Het aantal keer en dat je per maand wil posten
  • De exacte datums waarop je wil posten
  • Op welke kanalen ga je welke content posten

Voordelen van het plannen van content

  • Het zorgt ervoor dat je consistent en relevant blijft in je communicatie. Hierdoor hoef je niet last-minute nog iets bedenken om te delen.
  • Door het plannen van je content kun je gemakkelijker rekening houden met speciale gelegenheden, inhaakdagen, seizoensgebonden activiteiten of actuele gebeurtenissen.

Door het ontwikkelen van een contentkalender kun je ervoor zorgen dat je consistent en relevant blijft in je communicatie met je doelgroep. Ook werk je hiermee aan het opbouwen van een sterke merkidentiteit op je social mediakanalen.

Data

5: Meet en analyseer je activiteit

Nadat je je content hebt gepost is het van cruciaal belang om je resultaten te meten en analyseren. Hiermee kun je bepalen of je doelstelling(en) behaald zijn, op de juiste koers liggen of bijgestuurd moet(en) worden.

Meten en analyseren kun je doen met behulp van monitoring tools. Een aantal voorbeelden zijn Hootsuite, Heropost, Sprout Social of de Meta Business Suite.

Welke content presteert het beste?

Door regelmatig te monitoren en analyseren kun je onder andere bijhouden welke content het beste presteert, welke kanalen het meest effectief zijn, welke tijdstippen het populairste zijn en hoe betrokken je doelgroep is. Zo kun je altijd waar nodig je strategie verder optimaliseren en bijsturen waar nodig. Het belangrijkste is dat je met deze inzichten kunt blijven groeien en je je social media-activiteiten nog effectiever kunt inzetten om je doel(en) te behalen.

Sparren over jouw
social mediastrategie?

Interessant?
Check meer blogs

budget

Het belang van een effectieve budgetverdeling over verschillende social media kanalen

Envelop

Email marketing: onlosmakelijk verbonden met een sterke klantenbinding.

Data

Hoe je data insights gebruikt om je marketingstrategie te verbeteren.

Bear's Factory - Robert Peeters

Wat is hosting en waarom heb je het nodig?

Bear's Factory - Romy & Robert

Wat is een CMS en waarom is het belangrijk voor jouw website?

Zo verbind je e-mailmarketing met social media marketing

02

Design & Development