Hoe je data insights gebruikt om je marketingstrategie te verbeteren.

Joep van der Sterren

Joep van der Sterren

Sr. Digital marketeer

Tips & tricks om data te gebruiken:

Als marketeer wil je altijd de beste resultaten behalen met je marketingstrategie. Maar hoe weet je nu of je de juiste aanpak hebt gekozen? Het antwoord is: data insights. Door data te verzamelen, te analyseren en de inzichten te vertalen naar acties kun je je marketingstrategie continu verbeteren en optimaliseren. In deze blog laten we je zien hoe je dit doet in vier overzichtelijke stappen.

"Verzamel alleen de data die je nodig hebt en houd het overzichtelijk."

Verzamel waardevolle data

Voordat je data kunt inzetten om je marketingstrategie te verbeteren, moet je natuurlijk wel eerst data verzamelen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Google Analytics: Hiermee kun je onder andere het aantal websitebezoekers, de herkomst van het verkeer en de gemiddelde sessieduur bijhouden.
  • Social media analytics: Via social media platforms zoals Facebook en Instagram kun je inzicht krijgen in het bereik, de betrokkenheid en het gedrag van je volgers.
  • Enquêtes: Door enquêtes uit te zetten onder je doelgroep kun je inzicht krijgen in hun behoeften, voorkeuren en meningen.


Gebruik verschillende tools om data te verzamelen

Er zijn verschillende tools beschikbaar om data te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan Google Tag Manager, waarmee je verschillende tags en trackingcodes kunt beheren, of aan heatmapping-tools zoals Microsoft Clarity, waarmee je kunt zien waar bezoekers op je website klikken en hoe ver ze scrollen. Gebruik de tools die voor jouw marketingstrategie relevant zijn en zorg dat je ze goed hebt geconfigureerd om de juiste data te verzamelen.

Analyseer data en trek conclusies

Als je eenmaal data hebt verzameld, is het tijd om deze te analyseren en te kijken wat de inzichten zijn. Dit kun je doen met behulp van data-analyse tools zoals Google Data Studio of Microsoft Power BI. Hiermee kun je o.a. rapportages maken met grafieken en tabellen om de data inzichtelijk en presenteerbaar te maken.

Data intrepreteren

Het is belangrijk om niet alleen naar de cijfers te kijken, maar ook naar het verhaal achter de data. Wat zijn de trends en patronen die je ziet? Welke conclusies kun je hieruit trekken? Probeer altijd de data te interpreteren vanuit het perspectief van je marketingstrategie en doelstellingen.

Data tools

Er zijn verschillende data-analyse tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het analyseren van je data. Google Analytics biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om custom rapporten en dashboards te maken. Met tools zoals SEMrush kun je inzicht krijgen in de zoekwoorden waarop je concurrenten gevonden worden. Afhankelijk van je doel kies je de tools die je helpen om het juiste inzicht te krijgen.

Data omzetten in actie:

Vertaal de inzichten naar acties

Als je eenmaal inzichten hebt verkregen uit je data, is het tijd om deze om te zetten naar acties. Hierbij is het belangrijk om je af te vragen wat je wil bereiken met je marketingstrategie en welke acties daar het beste bij passen. 

Stel voor dat je website veel bezoekers trekt, maar dat de conversieratio laag is. Je kunt dan besluiten om de user experience op je website te verbeteren door bijvoorbeeld het aanpassen van de layout of het toevoegen van meer calls-to-action. Met Microsoft Clarity kun je hierin de juiste keuzes maken.

Maak een concreet actieplan op basis van de inzichten die je hebt verkregen uit de data. Zet hierbij de acties op een rijtje die je wil ondernemen om je marketingstrategie te verbeteren en koppel hier deadlines en verantwoordelijkheden aan.

Test, meet en optimaliseer

A/B testen

Als je eenmaal acties hebt ondernomen om je marketingstrategie te verbeteren, is het belangrijk om te blijven testen en meten om te zien wat werkt en wat niet. Dit kun je bijvoorbeeld doen door A/B-tests uit te voeren waarbij je twee versies van een websitepagina tegen elkaar afzet om te zien welke beter presteert.

Optimaliseer continu

Op basis van de resultaten van je tests kun je je marketingstrategie continu optimaliseren. Pas de strategie aan op basis van de inzichten die je hebt verkregen en blijf testen en meten om te zien wat werkt en wat niet. Zo kun je stap voor stap je marketingstrategie verbeteren en betere resultaten behalen.

Meer controle over
jouw data?

Interessant?
Check meer blogs

voordelen van SEO led-content

De voordelen van SEO led-content

voorbeeld het belang van seo in webdesign

Het belang van SEO in webdesign

Meta descripties, wat en waarom?

Het belang van zoekwoordenonderzoek

De belangrijkste onderdelen van SEO

Social media trends 2024

02

Design & Development