Het belang van zoekwoordenonderzoek

Laure van Huisseling

Laure van Huisseling

Digital intern

Zoekwoorden onderzoek:

Online is het voortdurend vechten om zo hoog mogelijk, en dan het liefste helemaal bovenaan, in de zoekmachines te verschijnen. Dat is niet makkelijk, en blijft knokken.

De basis voor een hoge ranking in zoekmachines is simpel. Het zoekwoordenonderzoek! Een zoekwoordenonderzoek is een onmisbaar begin. Maar dan ben je er nog niet meteen. 

''Een zoekwoordenonderzoek is de basis van zowel SEO als SEA.''

Zoekwoord of zoekwoordenonderzoek?

Lange woorden, zoekwoorden en zoekwoordenonderzoek. Maar wat betekenen ze? Deze woorden worden ook wel trefwoorden of keywords genoemd. Keywords komt uit het Engels en betekent letterlijk sleutelwoorden.

Wat is een zoekwoord?

Een keyword is tekst of woorden ingetypt in de zoekbalk van bijvoorbeeld Google. Een zoekwoordenonderzoek is een analyse van wat mensen zoeken in zoekmachines. Hiervoor gebruik je meestal een zoekwoordplanner of andere tool.

De basis van een zoekwoorden onderzoek:

De basis. Maar van wat?

Een zoekwoordenonderzoek wordt ook wel de basis genoemd. Maar dan vraag je je af waarvan het de basis is.

Een zoekwoordenonderzoek is de basis van zowel SEO als SEA. Voordat je je website kunt optimaliseren moet je weten hoe en waarmee je je teksten kunt optimaliseren. Ook moet je voor het instellen van advertenties van tevoren weten op welke zoektermen het handig is om te betalen.

Waarom doe je zoekwoordenonderzoek?

Het doen van een zoekwoordenonderzoek heeft verschillende redenen. Je wil natuurlijk inspelen op zoekgedrag van mensen. Dan kun je content maken gebaseerd op de woorden waar veel naar gezocht wordt. Daarop volgt dat je meer website bezoekers wil en hopelijk ook gaat trekken.

Verder wil je ervoor zorgen dat Google je link relevant vindt. Daarmee wil je je vindbaarheid verbeteren.

Soorten
zoekwoorden:

Zoekwoorden gebruiken

Je weet nu dat het gebruiken van zoektermen voor je website belangrijk is. Maar hoe weet je wat nuttige woorden zijn?

Stel jezelf deze vragen bij het maken van content en gebruik van zoekwoorden:

  • Wat is de zoekintentie van de bezoeker (wat wil de bezoeker weten)?
  • Wat is het doel van de zoekopdracht?

Stel je zoekt naar het planten van bomen. Dan is het niet nuttig om in je zoekopdracht links te vinden over het maken van papier van bomen of bomen snoeien. De zoeker is op zoek naar informatie over het planten van bomen. De rest is niet nuttig op dat moment. Maar denk hierbij ook aan de juiste interpretatie van de woorden. Het gaat niet alleen om het gebruiken van wat woorden, ze moeten ook nuttig zijn.

Het is dus heel handig om je woorden specifiek te maken. Maar ook kan het handig zijn om een negatief zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit zijn zoekwoorden waarop je onderwerp niet te vinden is. Op deze manier kun je, bij SEA, deze zoekwoorden uitsluiten. Dan verschijn je niet bij die specifieke zoek opdrachten.

De drie soorten

Er zijn drie soorten zoekwoorden. Dit zijn brede zoekwoorden, phrase zoekwoorden en exacte zoekwoorden. Deze 3 soorten keywords zijn alleen toepasbaar bij Google Ads. Daar kun je tijdens je zoekwoorden onderzoek rekening mee houden.

Brede zoekwoorden zijn, zoals de naam al zegt, erg breed. Dit betekent dat Google aan de haal gaat met je zoekopdracht en allerlei relevante termen. Dus als je zoekt op rode schoenen krijg je niet alleen sneakers. Je krijgt ook zowel rood als niet, maar ook voetbalschoenen en pumps.

Phrase, ofwel zinsdeel, zoekwoorden bestaan uit een zinsdeel. Een zoekopdracht moet beide woorden bevatten. Dus als je zoekt op ‘’rode schoenen’’ krijg je echt alleen maar rode schoenen. Alle andere kleuren worden niet getoond.  

Exacte zoekwoorden zijn, zoals ook hier de naam al zegt, erg specifiek. Er wordt alleen vertoont of gezocht op deze exacte zoekopdracht. Dus als je zoekt op [rode schoenen] krijg je alleen opties hiervan.

Valkuilen van zoekwoorden

Zoekwoorden zijn superhandig en ook erg belangrijk. Maar er zijn ook valkuilen bij het gebruiken van zoekwoorden.

Als je te algemene zoekwoorden gebruikt wordt het zoekvolume te groot. Dan is de kans dat er op jouw website geklikt wordt maar klein. Als je juist gerichte zoekwoorden gebruikt, dan verschijn je alleen bij specifieke zoekopdrachten. Op die manier krijg je minder algemene bezoekers op je website. Je krijgt dan juist meer bezoekers die je gerichte content kunt aanbieden.

Als je bij een zoekwoord heel veel concurrentie krijgt is dat ook niet handig. Het is dan heel moeilijk om bovenaan in de zoekmachine te komen. En dat is nou juist waar veel mensen op de links klikken.

Daarnaast is het ook niet handig om te veel zoekwoorden te gebruiken. Klinkt misschien als een manier om bij meer zoekopdrachten naar voren te komen. Maar dat is niet zo. Hoe meer zoekwoorden je gebruikt, des te moeilijker het is om hoog in de zoekmachine te komen.

Waar begin je eigenlijk?

Begin je zelf met je zoekwoorden onderzoek? Of heb je geen idee waar je moet beginnen? Hier volgen een aantal tips om te beginnen met je zoekwoorden onderzoek.

  • Begin met het brainstormen van zoekwoord ideeën rondom jouw woord, business of product. Maak een lijstje.
  • Doe ook inspiratie op bij concurrenten. Wat voor zoekwoorden gebruiken zij bijvoorbeeld?
  • Gebruik een keyword tool. Dit is een snelle en makkelijke manier om een lijst met zoekwoorden te maken. Ook versimpelt dit snel de zoekvolumes van die zoekwoorden te vinden.
  • Nu heb je een lijstje zoekwoorden en hun zoekvolumes. Maar het is wel handig om die inzichtelijk of overzichtelijk te maken voor jezelf. Anders kan het heel lastig zoeken worden in je lange lijst.
  • Gebruik je zoekwoordenonderzoek om je tekst of webpagina te optimaliseren.
IMG_1502

Zelf starten of Bear's inschakelen?

Sta je al te popelen om te beginnen met je eigen zoekwoordenonderzoek? Helemaal top natuurlijk. Of laat je het toch liever over aan de professionals? Schakel vandaag nog Bear’s Factory in voor jouw zoekwoordenonderzoek en de daaropvolgende stappen.

Jouw zoekwoordenonderzoek
uit laten voeren?

Interessant?
Check meer blogs

voordelen van SEO led-content

De voordelen van SEO led-content

voorbeeld het belang van seo in webdesign

Het belang van SEO in webdesign

Meta descripties, wat en waarom?

De belangrijkste onderdelen van SEO

Social media trends 2024

YouTube shorts, TikTok en Instagram reels een vergelijking.

02

Design & Development