De belangrijkste onderdelen van SEO

Laure van Huisseling

Laure van Huisseling

Digital intern

De belangrijkste onderdelen van SEO:

Iedereen is het met elkaar eens over wat SEO precies is. Er zijn wel veel verschillen van mening over SEO. 

Maar wat is SEO nou eigenlijk? Lees hier meer over hoe wij SEO aanpakken. Want er is niet één eenduidige route. 

''De wereld van SEO verandert constant en vliegensvlug!''

Hoe definieer je SEO?​

SEO is een Engelse term. Het staat voor Search Engine Optimalisation, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Dit woord is al veelzeggend. Verschillende personen hebben ieder hun eigen definitie voor SEO. Wij definiëren het als volgt:

”SEO is het zo inrichten, vullen en linken van je website zodat je het beste resultaat krijgt in Google.”

Je wil dus dat jouw website hoog in de Google zoekmachine komt. Om dit op een organische manier voor elkaar te krijgen zet je SEO in.

De drie pijlers van SEO

SEO heeft drie pijlers. Zie die als de zuilen waarop een tempel staat. Ze zijn dus de basis van SEO. 

De drie pijlers zijn deze:

  • Autoriteit
  • Techniek
  • Content

Ze zijn alle drie belangrijk om je SEO goed op orde te hebben.

Compositie van Bear's Factory notitieblok en pen, Nikon camera en telefoon.

De drie pijlers van SEO:

Autoriteit

Autoriteit gaat bij SEO om de autoriteit van Google. Deze moet goed onderhouden worden.

Voor autoriteit zijn domain authority en page authority erg belangrijk. Ook dit zijn weer Engelse termen. Domain authority staat voor domeinwaarde en page authority staat voor paginawaarde. De domeinwaarde is de leeftijd van de website, de locatie van de servers en de backlinks. Paginawaarde gaat over de backlinks en interne links op de pagina.

Al die backlinks zijn nu nog wel praktisch. Hun waarde daalt echter. Tegenwoordig gaat het meer om kwaliteit van de backlinks dan de kwantiteit van de backlinks. Meer is dus niet per se beter.

Vroeger was dit wat anders. Had je veel links naar je website, dan had je website veel waarde. Google ging er dan vanuit dat je site wel goede informatie bevatte.

Techniek

De techniek bij SEO is de basis van de website. Deze moet eerst goed staan en daarna goed onderhouden worden. Om hoog in de Google zoekmachine te komen moet de website voor Google goed te lezen zijn.

De opbouw van de site is zeer belangrijk. Het gaat hierbij om de structuur van de website. Ook is de technische opbouw van de site erg belangrijk.

Naast opbouw is ook de pagespeed enorm belangrijk. Is er iets aan de hand met de snelheid? Dit is vaak op te lossen door techniek. Sneller is beter in het geval van pagespeed. De pagespeed is voor Google belangrijk. Dit komt namelijk terug op de gebruiker van de website. De gebruiker wil dat een website snel laad anders verliest die de aandacht. De concentratieboog van de gemiddelde gebruiker is gedaald, waardoor een website dus snel de aandacht moet grijpen.

Mobiele bereikbaarheid is de norm. Bijna iedereen heeft een telefoon, en zoekt geregeld met de telefoon in de zoekmachine iets op. Daarom moet een website ook via de mobiele telefoon goed leesbaar zijn.

Nog een onderdeel van de techniek is het gebruiken van scripts bij afbeeldingen of video’s. Dit voegt extra informatie toe, informatie die Google graag wil zien.

Content

Content is de grote massa van SEO. Het houdt niet op. Hieraan kun je blijven werken om je website hoog in de zoekmachine te laten verschijnen. Content is de invulling van de website. Denk hierbij aan teksten, afbeeldingen en video’s. De content moet goed aansluiten op wat de zoeker zoekt. Niet op wat je allemaal te vertellen hebt.

Bij teksten is het handig om gebruik te maken van een koppen structuur. Dit helpt met de scanbaarheid van een tekst. Niet iedereen wil alles op een pagina lezen. Ook moeten teksten niet te moeilijk woordgebruik hebben. Het gemiddelde niveau van een tekst op een website is niveau B1. 

Teksten worden ook veel gericht op zoekwoorden. Dit zorgt ervoor dat een website hoger in Google komt. Het intern linken van pagina’s op een website is ook van belang. Dit maakt het voor de lezer makkelijker om door te klikken naar een nieuwe pagina. Zo hoeven ze niet de website te doorzoeken om een specifieke pagina te vinden. Dit is dus simpelweg gemakzucht.

Ook afbeeldingen kunnen helpen met hoog in een zoekmachine komen. Het is hierbij wel van belang om te denken aan een alt tekst en beschrijvende bestandsnaam. Aan een bestandsnaam die enkel een datum is heeft Google niet zo veel. Maar met een bestandsnaam die beschrijft wat er in de afbeelding staat kan Google wel wat.

Hetzelfde is waar voor video’s. Beschrijvende teksten over de video of een transcript helpen Google. Google weet dan waar de video over gaat. Dit is op zijn beurt weer handig voor de SEO waarde. Daarnaast kun je Schema gebruiken voor het format van de video. Hiermee kun je data van een video gestructureerd voor Google optimaliseren. Op deze manier is het voor Google begrijpelijker wat je content is. Dit gebeurt op de achtergrond in plaats van op de voorgrond. Hiermee wordt bedoeld dat deze data voor Google zichtbaar is. De gebruiker ziet de data die bij een video staat niet.

IMG_1052-2

Lees en scanbare teksten:

Het belang van teksten

Het schrijven van een goede tekst voor SEO heeft wat regeltjes. Zorg ervoor dat een tekst logisch is opgebouwd.

Koppen maken – H1, H2 of H3 SEO

Je begint je tekst met een hoofdkop. Een hoofdkop wordt op een website H1 genoemd. Een onderwerp wordt gestart met een subkop. Zo’n subkop heet dan H2. 

Komt er onder die subkop nog een eventueel subonderwerp? Dat is dan een sub-subkop. De sub-subkop is logischer wijs dan H3.

Leesbaar en scanbaar

Als je een tekst leest wil je dat die leesbaar is. Ook is het fijn als een tekst scanbaar is. Dan is informatie makkelijker te vinden. Hiervoor zijn een aantal regels. 

Zorg ervoor dat een pagina bestaat uit ten minste 500 woorden. Type niet je woorden allemaal achter elkaar. Maak alinea’s van ongeveer drie of vier leesregels. Schrijf zinnen van maximaal 10 woorden.

Dit klinkt wat lastig. Dat is het niet. Vermijd het koppelen van zinnen. Knip je zinnen eventueel op. Dat zorgt ervoor dat een tekst behapbaar blijft. Wat leest er fijner? Deze:

”Het schrijven van een goede SEO tekst is niet moeilijk als je je houdt aan een aantal regels die hier beschreven worden.”

Of deze:

”Het schrijven van een goede SEO tekst is niet moeilijk. Hou je aan een aantal regels. Deze zijn als volgt.”

Vrijwel alle mensen vinden het tweede voorbeeld fijner om te lezen.

Zoekwoorden

Een tekst bestaat voor ongeveer 1 tot 1.5% uit het hoofdzoekwoord. Let wel op dat het zoekwoord specifiek genoeg is.

Stel je zoekt naar een garage om je carnavalswagen te parkeren. Het zoekwoord garage is dan niet specifiek genoeg. Een garage kan ook voor een auto of motor zijn. Dat zijn garages waar meer naar gezocht wordt.

Relevante zoekwoorden toevoegen mag natuurlijk ook. Overspoel een tekst echter niet met zoekwoorden. Dat kan ervoor zorgen dat een tekst niet meer fijn te lezen is.

Blijf bij je onderwerp

Een onderwerp heeft verwante onderwerpen. Dat is informatie die wel met het hoofdonderwerp te maken heeft. Deze informatie is echter voor de lezer niet altijd relevant.

Refereer je naar een ander onderwerp? Zet dan het liefst een interne link in de tekst en houdt het kort. Op die manier kan een lezer hier makkelijk naar doorklikken.

Voorbeeld belang van SEO Google.

KISS

Denk met schrijven aan het KISS principe. KISS staat voor ‘’Keep It Simple, Stupid!’’ Dat houdt in dat je het niet te moeilijk moet maken.

De lezer wil belangrijke informatie weten. Alles daaromheen is bijzaak. Stel jezelf hierbij een paar vragen. Vraag jezelf bijvoorbeeld:

  • Wat heeft de lezer nodig?
  • Wat is het doel van deze pagina/website?
  • Waarover gaat deze pagina?
  • Hoe is hetgeen waar naar gezocht wordt terug te vinden?

Jouw SEO check

Wil jij een SEO check uitvoeren voor jouw bedrijf? Vraag vandaag nog de gratis SEO scan aan bij Bear’s Factory.

Doe jouw SEO check

Interessant?
Check meer blogs

voorbeeld het belang van seo in webdesign

Het belang van SEO in webdesign

Meta descripties, wat en waarom?

Het belang van zoekwoordenonderzoek

Social media trends 2024

YouTube shorts, TikTok en Instagram reels een vergelijking.

Hoe gebruik je TikTok voor jouw bedrijf.

02

Design & Development