Marketing Automation voor beginners. Wij leggen het je uit

Robert Peeters

Robert Peeters

Digital strateeg

Marketing Automation

Marketing automation is dé manier om slimmer en efficiënter met je marketing om te gaan. Of je nu kiest voor e-mail, social media of sales. Wat het precies inhoudt en hoe het jou kan helpen leggen we je graag uit. Ook laten we zien welke tools we zelf gebruiken en waarom we hier fan van zijn. 

''Met dit proces worden (potentiële) klanten/bezoekers in kaart gebracht en aangetrokken.''

Wat is marketing automation?

Marketing automation betekent letterlijk ‘het automatiseren van marketing processen’. Dit gebeurt met behulp van software. Deze software wordt ingezet om het leadproces te automatiseren zodat de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste personen worden verstuurd. 

Met dit proces worden (potentiële) klanten/bezoekers in kaart gebracht en aangetrokken. Daarmee wordt effectiever én efficiënter met de klant gecommuniceerd, zonder dat alles handmatig hoeft te gebeuren. Denk aan het versturen van e-mails, beheren van social media kanalen of volgen van klantgedrag op een website. Hiermee bespaar je tijd, verminder je fouten en bijdragen aan een persoonlijke klantbeleving. 

De stappen voor een succesvolle marketing automation

Het opzetten van een marketing automation is een proces dat uit meerdere stappen staat. Natuurlijk is het pas en meet werk bij diverse tools. Over het algemeen spreken we van het volgende:

  1. Bepaal je doelstelling. Wat wil je precies bereiken met marketing automation. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van meer bezoekers op je website, klanttevredenheid verhogen of meer aankopen opwekken.
  2. Breng je doelgroep in kaart. Wie wil je bereiken en wat zijn hun interesses? Door persona’s te maken krijg je een duidelijk beeld van jouw doelgroep.  
  3. Ontwikkel een (content) strategie. Op basis van je doelstelling en doelgroep stel je een (content) strategie op. Hiermee bepaal je welke informatie je gaat delen, via welk kanaal en op welk moment. 
  4. Breng je customer journey in kaart. Nu ga je kijken naar de route die je (potentiële) klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot actie. Je brengt in kaart welke stappen ze doorlopen en welke behoeften ze op dat moment hebben. 
  1. Kies je platform. Er zijn verschillende marketing automation tools waar je uit kunt kiezen. Welke tools er zijn en welke we zelf gebruiken leggen we je hieronder uit.
  2. Stel een workflow op. Met een workflow stel je een reeks automatische acties op die worden aangezet door bepaald klantgedrag. Denk hierbij aan een automatische e-mail wanneer iemand een formulier invult. 
  3. Monitor en optimaliseer. Nadat je aan de slag bent gegaan met jouw marketing automation tool, is het belangrijk deze goed in de gaten te houden. Wat werkt, wat kan er beter en waar haken klanten af? Op basis daarvan kun je bijsturen en verbeteren. 
Loomly

MailChimp voor e-mailmarketing

Wil jij aan de slag met het automatisch versturen van e-mails naar een grote groep mensen? Of ben je van plan nieuwsbrieven actiever in te gaan zetten? Dan is MailChimp daar een perfect platform voor.

Hiermee maak je mailinglijsten, nieuwsbrieven en campagnes aan waarbij je deze ook kun onderhouden en inplannen. Het is een zeer eenvoudige tool waarmee je makkelijk in contact blijft met jouw klanten. 

Waarom MailChimp?

Het inzetten van MailChimp heeft een aantal voordelen. Zoals we al vertelde kun je hiermee diverse mails versturen naar een grote groep mensen. Daarnaast is het handig om MailChimp in te zetten om de volgende redenen:

  1. Automatiseren van je e-mails

Doordat je je e-mails automatisch kunt instellen en versturen, houd je meer tijd over voor andere zaken. Je hoeft dus niet handmatig de mailtjes te versturen. Win-win!

  1. Maak professionele e-mails

MailChimp biedt een aantal sjablonen waarmee je e-mails professioneel opmaakt. Op deze manier trek je de aandacht van de lezer, ontwerp je een stijl die bij je past en is ervaring helemaal niet nodig! Bovendien is het eenvoudig om foto’s en video’s aan jouw e-mail toe te voegen. Zo wordt jouw e-mail nog aantrekkelijker. 

  1. Volg je prestaties op de voet

De rapportage functie van MailChimp maakt het mogelijk om de prestaties van je e-mails bij te houden. Welke mailtjes presteren het beste en waar kunnen we in de toekomst van leren. Ook helpt de rapportage om patronen inzichtelijk te krijgen. Kortom is dit een zeer waardevolle functie. 

  1. Betaalbaar voor diverse bedrijven

MailChimp biedt verschillende abonnementen. Van een gratis abonnement met maximaal 500 contactpersonen tot een abonnement met maar liefst 200.000 contacten.

Loomly voor social media beheer

Ligt jouw focus op het beheren van jouw social media kanalen? Ben je op zoek naar een overzichtelijk platform dat van alle gemakken is voorzien? Kies dan voor Loomly.

Met Loomly creëer, plan en monitor je content voor onder andere Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Hiermee heb je alle onderdelen en stappen dat komt kijken bij social media beheer onder één dak. 

Waarom Loomly?

Met Loomly ben je verzekert van een tool waarbij alles onder één dak te verkrijgen is. Daarnaast zijn wij fan van Loomly om de volgende redenen:

  1. Zeer gemakkelijk in gebruik 

Binnen Loomly creëer je kalenders van de desbetreffende bedrijven. Daarin kun je gemakkelijk per maand posts opbouwen in zowel tekstuele als visuele vorm. Ook heeft iedere post verschillende statussen.

Van ‘draft’ tot ‘pending approval’ tot ‘approved’ en ‘scheduled’. Dit laat zien in welke fase van contentcreatie de post zit. Is de post eenmaal ingepland (scheduled), dan publiceert Loomly het bericht automatisch op het desbetreffende platform op de juiste dag en juiste tijdstip. 

  1. Samenwerken was nog nooit zo eenvoudig

Binnen de kalenders is het mogelijk om meerdere contacten toevoegen. Zij kunnen dus meekijken met de posts. Deze contacten kun je een bepaalde rol toewijzen.

Van ‘alleen meekijken (viewer)’ tot volledig beheer (editor’). Hoe hoger de rol, hoe meer je kunt zien. Mega handig dus voor wanneer jij een post aan het ontwikkelen bent maar de klant dit nog niet hoeft te zien. 

  1. Finetunen van posts

Zit je nog altijd te stoeien met het creëren van verschillende posts voor verschillende kanalen? Met Loomly kun je per kanaal je post inrichten zoals jij wil.

Tijdens het ontwikkelen van een post selecteer je de desbetreffende kanalen, schrijf je de algemene content en kun je dit in de volgende fase finetunen. Dit houdt in dat je per kanaal alle tekst en visuals kunt aanpassen naar smaak. Daarnaast zie je meteen hoe de post er in de praktijk uit komt te zien. Wat wil een mens nog meer?

Hubspot

HubSpot voor sales

Ben je op zoek naar een slimme manier om jouw sales naar een hoger niveau te tillen? Wil je loyale klantrelaties opbouwen? HubSpot is jouw redder in nood. Dit CRM-systeem bevat alles sales-, service-, marketing-, en contenttools die je nodig hebt.

Hierbij staat de klant altijd centraal. Vragen als ‘welke informatie heeft de klant nodig?’, ‘op welke moment is er behoefte aan informatie’ en ‘hoe creëer je waarde tijdens de customer journey’ worden beantwoord. Hiermee trek je effectief klanten aan en creëer je loyale klanten. 

Waarom HubSpot?

Met HubSpot heb je dus alle automation tools bij de hand. Het draait écht om de klant met als doel klantrelaties te beheren. Andere reden om HubSpot te gebruiken zijn:

  1. Alles-in-één

Door de alles-in-één oplossing hoef je niet te schakelen tussen verschillende systemen. Dit zorgt voor een gestroomlijnde workflow zonder dat data verloren gaat. 

  1. Gebruiksvriendelijk

HubSpot staat erom bekend dat je dit heel gemakkelijk kunt gebruiken. Je hoeft dus geen technische achtergrond te hebben om het programma te begrijpen. 

  1. Inzichten en rapportage

HubSpot biedt uitgebreide en gedetailleerde rapportages. Dit helpt om inzicht te krijgen in je prestaties. Ook kun je hierdoor in de toekomst weloverwogen beslissingen nemen en je strategie blijven vernieuwen. 

Aan de slag met bovenstaande
marketing automations?

Interessant?
Check meer blogs

Hoe AI bijdraagt aan een succesvolle marketing

Pin & Win: Succesvol adverteren op Pinterest doe je zo!

UGC & EGC: Krachtige content door gebruikers en medewerkers

Maximaliseer conversies met personalisatie in e-mailmarketing

Verhoog verkoop

Verhoog je verkoop met product-aanbevelingssystemen

Slim webdesign: Verbeter UX en verhoog conversies

02

Design & Development